سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اپلیکیشن چیست؟

اپلیکیشن چیست؟

اپلیکیشن، که بیشتر ما آن را اختصارا با نام اَپ میشناسیم، نوعی از نرم‌افزارها می‌باشند که برای استفاده در دستگاه‌های همراه هوشمند مثل اسمارت‌فون ها و تبلت‌ها و غیره طراحی شده‌اند، و ممکن است با نام‌های وب‌اپ، آن‌لاین‌اپ، اپ IOS یا اندروید نیز شناخته شوند.

اپلیکیشن ها عموما خدماتی مشابه نرم‌افزارهای کامپیوتری به ما اراِئه می‌کنند، با این تفاوت که عموما کم‌حجم و با عملکردهای محدود و اختصاصی ارائه می‌شوند. انتشار و استفاده رایج از این نوع اپلیکیشن‌ها، اولین بار توسط کمپانی اپل برای آی‌فون، آی‌پد و آی‌پاد تاچ در اپل‌استور انجام شد. اپلیکیشن‌ها با نرم‌افزارهایی که در رایانه‌های شخصی یافت می‌شود متفاوت هستند. اپ‌ها دارای قابلیت‌های محدود اما اختصاصی و کاربردی هستند، مثل فروشگاه‌های آن‌لاین، بازی‌ها، پیام‌رسان‌ها و غیره

شهرنت شبکه اجتماعی خرید و فروش کالا و خدمات. شهرنت فروشگاهی به وسعت شهر شماست. شهرنت در اپلیکیشن شهرنت شما می توانید با تولید محتوا و به ازای لایک و کامنت های دریافتی خود درآمد مستقیم ریالی داشته باشید.

 

اپلیکیشن‌ها به سه دسته گسترده تقسیم می شوند:

  • برنامه‌های نِیتیو
  • وب‌اپلیکیشن
  • هایبرید

 

برنامه‌های نِیتیو (Native):

برای سیستم‌عامل خاص تلفن همراه، معمولاً iOS یا Android ساخته می‌شوند. این اپ‌ها از عملکرد بهتر و  (UI) دقیق‌تری بهره می‌برند و معمولاً قبل از انتشار سراسری باید از روند تضمین‌ کیفیت‌و‌توسعه بسیار سخت‌تری عبور کنند.

 

وب‌اپلیکیشن PWA) Progressive Web Apps):

به‌طور خلاصه PWA ترکیبی از یک اپلیکیشن موبایل و یک برنامه سنتی وب است. که از HTML5، CSS و Javascript استفاده می‌کنند و از آنجا که از طریق مرورگر قابل‌اجرا هستند‌، به حداقل حافظه دستگاه نیاز دارند. استفاده از وب‌اپلیکیشن‌ها مستلزم اتصال اینترنتی است.

در حال حاضر انواع مختلفی از برنامه ها موجود است، مانند:

  • ‌اپلیکیشن تجارت‌الکترونیک‌همراه (M-commerce):که برای خرید آنلاین کالا استفاده می‌شوند مانند آمازون یا eBay و اپلیکیشن‌های خدمات مسافری مثل رزرو تور و بلیط و مکان‌یابی و غیره
  • وب‌اپلیکیشن بازی:معادل بازی‌های رایانه‌ای، که از محبوب‌ترین انواع برنامه ها هستند. این بازی‌ها، یک‌سوم کل دانلود برنامه‌های موبایل و سه‌چهارم کل هزینه‌کرد های کاربران را تشکیل می‌دهند.
  • وب‌اپلیکیشن افزایش بهره‌وری:این برنامه‌ها با سازماندهی کارهای مختلف مثل ارسال ایمیل و پیام، ارزیابی پیشرفت کار، رزرو هتل و موارد دیگر… بر بهبود راندمان تمرکز دارند.
  • برنامه‌های سبک‌زندگی و سرگرمی:این نوع اپلیکیشن‌ها محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند‌ و در خیلی از جنبه‌های زندگی شخصی افراد تاثیرگذار هستند، مثل برنامه‌های رسانه‌اجتماعی یا اپ‌های نمایش ویدئو، مثل
    Instagram، Netflix ، Facebook و TikTok

 

اپلیکیشن هایبرید Hybrid mobile apps:

ترکیبی از اپلیکیشن‌های نیتیو و وب‌اپلیکیشن‌ها هستند که به خوبی با سیستم‌عامل های آی‌او‌اس، اندروید و ویندوز‌فون سازگاری دارند. در واقع اپلیکیشن هایبرید، یک برنامه مبتنی بر وب است که به‌صورت اپ نیتیو نمایش داده شده و به سخت افزار گوشی متصل می‌شود، این اپ یک بار ساخته و کدنویسی می‌شود و برای اجرا روی چندین پلتفرم مثل آی‌او‌اس، اندروید و ویندوزفون قابل استفاده است. از نظر ظاهری تفاوتی با اپلیکیشن‌های نیتیو ندارند، اما در حقیقت با استفاده از وب‌سایتی اجرا می‌شوند که با زبان‌های HTML ،CSS و Javascript ساخته شده.